» دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ برای استفاده از کد، آنرا کپی و در بخش تنظیمات وبلاگ خود درج کنید. معرفی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی{با نام قبلی کتابداری و اطلاع رسانی}

یکی از مهم ترين قشر از متخصصان كه نقش تعيين كننده اي در جوامع دانشي ايفا مي كنند، متخصصان اطلاعات و دانش شناسان هستند. اين متخصصان با مطالعه ماهيت اطلاعات و دانش و تدوين مكانيزم هايي براي گردآوري، سازماندهي، اشاعه و مديريت آن زمينه را براي پويايي جريان دانش در جامعه (اعم از سازمان ها و كل جامعه) فراهم مي سازند. از اين رو رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به عنوان رشته اي كه ماهيت و كاربردهاي اطلاعات را مطالعه مي كند يكي از مهم ترين رشته هاي دانشگاهي به حساب مي آيد.با توجه به اهميت رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و به دنبال راه اندازي رسمي آن در دانشگاه هاي معتبر ايران از جمله تهران و تبريز در اوايل دهه 1340 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی(با نام قبلی علوم کتابداری و اطلاع رسانی) دانشگاه تربيت مدرس دره التاج دانشگاه هاي كشور در سال 1368 در دانشكده علوم انساني راه اندازي شد. پس از تفكيك دانشكده مديريت و اقتصاد با توجه به قرابت محتوايي در سال 1388 زيرمجموعه اين دانشكده قرار گرفت.  هرچند توسعه كمي گروه چشمگير نبوده است اما كيفيت گروه در قالب توليدات علمي اعضاي آن و درخشش دانش آموختگان بسيار برجسته بوده است. اين گروه تاكنون بيش از 100 فارغ التحصيل برجسته را به جامعه علمي و اجرايي كشور تحويل داده است كه خدمات مفيد قابل توجهي را به كشور عزيزمان ارائه مي نمايند. بيشتر فارغ التحصيلان اين گروه با اخذ مدرك دكتري در دانشگاه هاي مختلف به تدريس و تحقيق مشغول هستند. اعضاي گروه بيش از 30 عنوان كتاب، بيش از 200 عنوان مقاله معتبر در نشريات ملي و بين المللي به چاپ رسانده و در مجامع علمي داخلي و خارجي مشاركت داشته اند.

 

 

آینده شغلی و بازار كار

با توجه به پیشرفت سریع جوامع انسانی و افزایش میزان انتشارات در زمینه های مختلف دانش بشری، ایجاد و گسترش كتابخانه ها امری الزامی است. از این رو  علم اطلاعات و دانش شناسی یكی از رشته هایی است كه چشم انداز فرصت های شغلی آن بسیار روشن است. كتابخانه های عمومی در سراسر كشور و كتابخانه های مدارس مقاطع مختلف هنوز چشم به راه كتابدارانی است كه دوره های دانشگاهی را طی كرده باشند. بخش اعظم فرصت های شغلی كتابخانه های دانشگاهی و تخصصی و مراكز اطلاع رسانی نیز هنوز آماده پذیرش فارغ التحصیلان این رشته است.

در نبود فارغ التحصیلان این رشته، كارشناسان رشته های دیگر مسوولیت ها و پست ها را برعهده گرفته اند. علاوه بر آن، كتابخانه ها هر چه وسیع تر شوند و مجموعه های آنها هر چه گسترده تر و پیچیده تر گردد، تعداد كتابداران شاغل در آنها نیز افزایش می یابد و این همه سبب می شود كه فارغ التحصیلان این رشته كمتر دغدغه یافتن شغل داشته باشند. برنامه های درسی این رشته نیز به گونه ای است كه قابلیت دانشجویان را برای قبول مسؤولیت در كتابخانه های مختلف و مراكز اطلاع رسانی گوناگون فراهم می آورد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 17 فروردين 1394 | 14:21 | نویسنده : لطیفی |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.